© 2022 Embuild West- en Oost-Vlaanderen. webdesign by SCOPS (www.onlineopvallen.be)
Leren verkopen als niet-verkoper
Verkopen vraagt een aparte communicatiestijl. Wil je een klant overtuigen van jouw product? Dan sta je sterker als je de juiste communicatie- en verkooptechnieken beheerst. In deze opleiding verkennen we jouw commercieel inzicht en maak je kennis met de 4 fases van het verkoopsgesprekschema. Hier leer je hoe je een klant kan overtuigen om tot een aankoop over te gaan.
Programma
Commercieel inzicht
- Waar zit jouw rol in het verkoopproces?
- Hoe kijkt een klant naar je?
- Ken ik de USP’s en (toegevoegde) waarden van mijn bedrijf… en kent een klant deze, m.a.w. waarom zou een klant bij jou moeten kopen?
- Wat en wanneer koopt een klant?
- Hoe verloopt het behoefteproces van klanten?
- Wat is cross-selling en hoe hanteren?
- Hoe creëer ik verkoopopportuniteiten?
- Hoe ga ik om met deze opportuniteiten en hoe maak ik ze concreet?
Commerciële communicatie
Focus op 4 fases uit het verkoopgesprekschema:
- Introductiefase: professionele start van mijn gesprek
- hoe stel ik mezelf en mijn diensten voor
- fout: (niet) te snel zelf met oplossingen komen
- fout: (niet) te snel extra verkoop op tafel smijten
- Informatieve fase: hoe creëer ik opportuniteiten?
- cross-selling techniek hanteren in je rol als vertrouwenspersoon, maar wel durven gebruiken
- trechtertechniek + het belang van negatieve en positieve gevolg/effectvragen
- opportuniteiten detecteren en er commercieel mee omgaan: hoe doe ik dat?
- Argumentatiefase: hoe kom ik overtuigend over?
- fout: (niet) technisch argumenteren
- sellogram model als argumentatietechniek
- (extra) aankoop verantwoord maken
- story-telling als overtuigingstechniek
- Mijn added values uitspelen (+ troeven van mijn rol in de klantrelatie)
- Bezwaren: hoe ga ik ermee om
- enkele weerleggingstechnieken
- mijn gesprek samenvattend brengen via top-5 techniek
- kan ik een deal afsluiten (en hoe)
Communicatievaardigheden
- Focus op vraag- en luistertechnieken
- Techniek van de dieptevragen m.b.t. doorvragen naar opportuniteiten
- Het belang van non-verbale communicatie + zelfverzekerd overkomen
- Assertiviteit in mijn rol: zelfverzekerd (durven) communiceren
Prijs
Lid | Niet-lid | |
Opleidingskost | € 419 | € 565 |
Alle prijzen zijn exclusief btw, maar inclusief catering en cursus.
Mogelijke tussenkomsten